יום שלישי, 24 בינואר 2012

מגהאפלואד והערות נוספות

סופו של הפוסט הקודם, על קרמיט הצפרדע אצל רד בנד (לפני שקראו להם רד בנד), היה צריך להיות מלווה בוידאו רלוונטי. אבל - ולמרות שקיימים כמה קליפים של קרמיט מבצע את השיר - מיצי מעדיפה שלא לקשר אליהם. הם כמובן קליפים של אנשים שנכחו במופע וצילמו אותו, כנראה בנייד. האיכות זוועה... ועצם העלאת קישור לזה יכול כיום לגרום להורדת יו טיוב מהרשת בכלל, כמו שקרה למגהאפלואד.

למגהאפלואד היתה למיצי נגיעה כשלהיא מתוקף עבודתה. לא הרבה, אבל מספיק כדי לתהות על קנקנו של האדון הצבעוני שהקים את מגהאפלואד.

ולבדוק טוב טוב במה האף בי איי האשים אותו לאחר שהשתלט על ביתו (שמחוץ לארצות הברית). כרגע, האתר למטה עם הודעה מטעם האף בי איי שהוא הורד בגלל עבירה על חוקי הפירטיות.

וכאן דרוש קצת רקע. חוקי הפירטיות האמריקאים כרגע הם די דרקוניים, ומאפשרים הסרת האתר מהרשת. העונש עליהם אינו עשרים שנה בכלא, כמו שפורסגם שהאדון מגאפלואוד (שמו החוקי הוא קים דוטקום, כן?) יקבל. אלה חוקי הפירטיות.

חוקי זכויות היוצרים האמריקאיים מבטיחים זכויות יוצרים עד שבעים שנה לאחר מות היוצר, והתקופה מוארכת בחוק בכל פעם שהזכויות על יצירותיו של וולט דיסני עומדות לפוג. באמת. תבדקו. חוקים אלה מבטיחים שמותר לעשות ביצירה "שימוש הוגן" - כלומר, מותר לפרסמה לצרכי פרודיה או פרשנות, מותר להכין העתקים לצריכה אישית, אסור להרוויח כסף ממכירת עותקים.

אלה, לו רק היה מנגנון אכיפה עולמי שהיה מסוגל לטפל בהם, יכולים בשקט להבטיח את חיסול תעשיית ההורדות. חיסול, כן?

והם קיימים. אבל בארצות הברית מתגלגלים עוד כמה חוקים, שמטרתם שליטה מוחלטת בתוכן שמועלה לאינטרנט ובמי יצרוך אותו. ליתר דיוק, לאחרונה הוסר שם מהשולחן חוק "עצרו את הפירטיות", או SOPA, במסגרתו יחויבו הספקיות לחסום אתרים שהוכרזו כלא  חוקיים (גם אם הם נמצאים מחוץ לארצות הברית!), וגוגל תחויב להסיר אותם מתוצאות החיפוש שלה.

ומי יקבע מה לא חוקי?

בדיוק.

וכך, רגע לפני שארצות הברית הופכת באופן רשמי לסין ומלאימה את האינטרנט, נכנס האף בי איי ועצר את קים דוטקום, מייסד מגהאפלואד. מי יודע, אולי עשו זאת כדי להוכיח שאין שום צורך בחוקים החדשים?

אולי. אולי הצדק ינצח, אולי ארצות הברית תהפוך לדיקטטורה דתית, ואולי תצא הבשורה משני אתרי התוכן הגדולים בעולם... ויקיפדיה ואתר הבי בי סי. המשך, וזה בטוח, יבוא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה