יום שבת, 7 בספטמבר 2013

עוד לונדון

"עוד לונדון" זה שם של מקום.

רציתי להגיע אליו.

את יום שני פתחנו בהבטחה חגיגית - היום הולכים למופע! לא ניתן לשום דבר לקלקל את זה. מוכווני מטרה יצאנו לסיבוב בכיוון הביג בן, בליבנו שיר ובראשנו תכנית - לקחת את אוטובוס התיירים ולהסתובב.

אחרי ארוחת בוקר בקפה האופנתי-הבריא הקרוב (גועל נפש שמנוני) וטיול ארוך מדי (ד' לא היה מרוצה מעומס ההליכה) כולל פארק קטן חמוד ממש על על הטיילת, הרמנו את עינינו.

"תראי!", קרא ד'. "בן!".

זה אכן היה הביג בן. ממש לידינו. קרוב מאד לכנסיית וסטמינסטר, בניין הפרלמנט והתיאטרון בו מציגים את "ספאמלוט", המחזמר המבוסס על חבורת מונטי פייטון. לא ברור מה מכולם דיבר אלינו יותר.
אוקי. ראינו. מה עכשיו?

להכנס לא נראה לנו - לא עד כדי כך מעניין בפנים - ולכן הלכנו לחפש את האוטובוס לתיירים.

חבל לי לספר כמה זמן לקח לנו למצוא אותו. הקפנו את כל הכיכר המשונה הזו פעמיים. בסוף מצאנו אותו, בקרן זוית ליד אחד המוזיאונים, עם נהג שמוכר כרטיסים בבגדים ססגוניים. כרטיס יקר, אבל תקף ל-24 שעות (גם למחר בבוקר! הידד) ואפשר לשלם באשראי - לנהג היה מסוף נייד קטן.

טוב. היה לנו זמן לכוס תה ולפלאפג'ק - זה חטיף בריטי ידוע,מין הכלאה בין חטיף גרנולה ולבנה. כבד, טעים, עתיר דבש וציפויים טעימים, ויחסית מזין - נטול מרגרינות וכו'.

את ההדרכה העבירה בחורה חביבה ומשעשעת. היא סיפרה לנו קצת על ההיסטוריה של האיזור, על מתי עברה המלכה לגור כאן, על הפעם שבה היא גם הזמינה מונית כדי לראות איך חיים נתיניה והגיעה עד סוף הרחוב בדיוק, וגם על המלון היקר ביותר בעיר (15 אלף פאונד ללילה, לא כולל ארוחת בוקר).

ואז, האוטובוס עצר, ליד הכניסה לגרין פארק (הוא ירוק כי פעם מלכה אחת ביקשה מהמלך שטייל איתה שם שיקטוף פרח ויתן אותו לאשה היפה בעולם. הלץ קטף ונתן אותו למשרתת, והמלכה ציוותה לעקור את כל הפרחים מהפארק). את המדריכה החליף מדריך צעיר. היה לו חיוך ענק וחסר כל דאגה, עיניים עם נצנוץ שובבי, פחית קולה ביד ונעליים כל כך גדולות שנראה היה שהוא טובע בתוכן. הוא זרק רגל על הכסא בנונ-שלנטיות ויצא לדרך, מדבר בדיקציה ברורה ומוכרת...

"אתה חושב...", שאלתי את ד'.

"שהוא הדוקטור? כן!".
נסענו לכיוון צפון העיר, והוא שטף אותנו באינפורמציה קלילה. "וזה מוזיאון שרלוק הולמס. מכירים את בנדיקט קומברבץ' שמשחק אותו בסדרה של הבי בי סי? לפני שבועיים או משהו הייתי עם חברה שלי במסיבה והוא היה שם, לבוש במכנסי עור צמודים ביותר. היינו מוכרחים לעזוב מיד".

החלטנו לרדת באיזור המעונות שלי.

ירדנו בגשר מצודת לונדון, הזכור לותיקים בניכם כגשר הבית שלי. האוטובוס הוריד אותנו בצדו הצפוני, ואילו אני רציתי את הדרומי. אבל הנוף היה משגע, את הטיילת סביב מוזיאון המצודה פיתחו מאד מאז הייתי שם ובכלל הכל היה שמח. אז נשארנו קצת, הצטלמנו על רקע הגשר, צילמנו עוד פעם את "שבר הזכוכית" ולא נכנסנו למצודה. חבל קצת, כי לא ביקרתי בה אפילו פעם אחת בכל השנה שגרתי ממש מולה.

כשנמאס לנו (סיימנו עם קפה בסטארבקס - מחיר הכרחי לשימוש בשירותים שם) חצינו סוף סוף את הגשר, ועשינו סיבוב קצר בטיילת הדרומית.

היא לא השתנתה. כמוה גם המעבר המעופש אל המעונות שלי ולידו פיאצת הגברות הערומות, שעדיין השתכשכו במזרקה כשבגדי האבן שלהן (כולל שעון יד מאבן!) מפוסלים לצדן.

הצטלמתי לידן.

החלטנו לוותר על אוכל בבית הקפה הלא מוצלח ליד. ד' כבר היה רעב, אבל אני התעקשתי על לראות את המעונות שלי פעם אחת אחרונה.

הם היו בדיוק איפה שהשארתי אותם.

הם נראו בדיוק כמו שנראו אז.

ולא היה מצב שיכניסו אותי לשם.

המקום כרגיל מאובטח ולא נותנים ללא - סטודנטים להסתובב שם סתם.

אז הלכנו.

הלכנו ל"עוד לונדון", קומפלקס המשרדים (ומרקס אנד ספנסר אוכל!) המרכזי של האיזור. בין היתר הוא כולל בתוכו את בית העיריה.

מסתבר שבנו בו עוד בנינים. ואני יודעת את זה רק כי הצלחתי ללכת לאיבוד ביניהם משל לא טיילתי באיזור הזה 200 פעם (לא הגזמה, עשיתי פעם את החשבון).

ד' היה רעב מאד כשסוף סוף מצאנו את סניף האוכל של מרקס אנד ספנסר. חטפנו כריך וסלט והלכנו למצוא מקום לשבת על קוביות הבטון הצופות את הטיילת בחוץ. רציתי למצוא את הסקופ - אמפתיאטרון קטנטן שקוע בטיילת שלפעמים יש בו הופעות - אבל הנוף במקום בו ישבנו במילא היה מוצלח יותר.

רק אחרי שפתחנו את האריזות הסתבר ששכחנו לקחת סכו"ם.

לא משנה. הסתדרנו איכשהו. אבל אחר כך היה דרוש משקה להרגעת העצבים.

משקה. עוד לא שתינו פימס, ומתחת לגשר (כן, מתחת) היה בדיוק את המקום לזה. עם נוף לנהר ולחדר המכונות של הגשר ועם תפריט צנוע אך מסורתי ביותר. ויש להם פימס. תרצו קנקן או שתי כוסות?

"בוודאי שנוכל להסתדר עם קנקן!" הכריע ד'.

המוזג נכנס מיד לעבודה. הוא לקח תותים קפואים, תפוז ולימון טריים, הלך למטבח להביא מלפפון גדול ומוצק וחתך אותו ממש מול עינינו. הוא ערבב הכל, הוסיף נענע טרייה וריחנית, וקרח מעל. הוא מדד ארבע מנות של פימס חזק והוסיף לקנקן, ואז...

הציף את הכל בשוופס לימון.

התגברתי די מהר על תחושת הקבס. לומר את האמת זה היה ממש טעים. אולי אפילו יותר טעים מאשר הגרסה עם ההלימונענע הטריה שאלתרתי בארץ. לא התקשינו לחסל את הקנקן.

מבוסמים במקצת יצאנו אל האור הבוהק בחוץ וחצינו שוב את הגשר, הפעם בתכנון לקחת את סירת התיירים - היא כלולה בכרטיס של האוטובוס - חזרה. שטנו מערבה בשקט יחסי וירדנו בכיכר וסטמינסטר בה עלינו בבוקר.

כזכור, הדבר היחיד שהיה חובה כאן היה לראות מופע הלילה. מופע כלשהו. משהו. לא נוותר! והפעם וידאתי שזה אכן בתאריך של היום - מופע ג'ז במועדון לא מוכר כלשהו.

" ניקח את האוטובוס?", שאל ד'. כן, אחרי הכל יש לנו כרטיס פתוח לאוטובוס התיירים שאמור לעבור בסביבת המועדון.

אבל אני דאגתי שנצטרך לחפש את המקום אחרי שנרד מהאוטובוס, לכן לקחנו מונית. היא הביאה אותנו למקום הנכון, בשעה שבע בדיוק, אלא ש....

"ההופעה לא מתחילה לפני תשע!". אמרה הבחורה בכניסה. "אתם יכולים להכנס אבל ריק שם לגמרי, אין שם כלום חוץ משיעור ריקוד".

"שיעור ריקוד? איזה ריקוד?"

"לומדים שם סווינג".

את גודל החיוך שלי אי אפשר היה אפילו למדוד.

ד' סרב בתוקף להצטרך לשיעור, אפילו שהיה שיעור מתחילים, לכן החלטנו להסתובב עוד קצת.

המועדון היה ברחוב קניות צפוני ומפונפן במיוחד (רמז לא טוב לבאות). היה בו מוזיאון קטן שהיה סגור לאירוע פרטי, פסאג' עם כמה חנויות יהלומים ובחורות בלבוש קרקס על קביים (עוד אירוע פרטי), והיה בו גם את...

"פורטנום אנד מיוזיאום!".

כלומר, פורטנום אנד מייסון, חנות הכלבו הכי יוקרתית בלונדון. מקום שהאיכות בו עולה רק על האסתטיקה המוקפדת שלו. מקום שחייבים להכנס אליו ולו רק כדי להתרשם.

ד' לא חשב ככה, אבל אני גררתי אותו פנימה. התפעלנו מהסידור המוקפד של השוקולדים, מהכלים המרהיבים, וראיתי קומקומים יפהפיים עם מיחמי צמר סרוגים, בדיוק אלה שרציתי הביתה. הצצתי במחירים.

בואו לא נכנס לזה.

יצאנו בצער מה.

אבל כמה חנויות משם היה משהו אחר - סניף ענק של ווטרסטון'ס, חנות הספרים שפעם חששתי שאפסיד בה את כל הירושה. אולי זה היה הסניף הכי גדול באירופה, אולי השני הכי גדול - בכל מקרה, זו היתה חנות ספרים עצומה.

השארתי את ד' באגף השירה הלכתי לשוטט במד"ב. לא היה קשה להרוג זמן עד תשע, אבל התאפקנו ולא קנינו כלום.

בינתיים. אני התחלתי כבר לרקום תכנית למחר.

חזרנו למועדון. 

שהתגלה כנפילה תיירותית. האוכל היה חביב אך בעל ארומת אייטיז משונה (גלילות סלמון ממולאות ברוקולי?), והלהקה  כלהקת קאברים של רוקבילי וג'ז מהסוג היותר מסחרי. היא היתה רועשת ונטולת השראה, ושימשה בעיקר רקע לרקדנים.

אה, הרקדנים. הגענו לסוף שיעור הסווינג (חומר של רמה שלוש ללומדים בדאנס ת"א). הם היו מבוגרים יותר מהממוצע בארץ, ובהחלט נראה שנהנו. כשראיתי שחסר להם מוביל שקלתי להצטרף. החלטתי נגד. אני במין הפסקה מהסצנה, וזו נראתה קבוצה קטנה מדי ולא מספיק מגובשת כדי להתפרץ אליה כרקדנית מהסצנה בת"א.

אז ישבתי, הסתכלתי עליהו והתבאסתי. גם זה לא היה שוס.

הקינוח היה מוצלח. המלצרית הציעה לנו את ספציפיאליטה הבית - קפה עם ליקר. ד' שמח לקפה עם ויסקי, ואני שמחתי לראות קואנטרו בתפריט. אמה, להסביר למלצרית שאני רוצה רק את הליקר בלי הקפה היה קצת בעיה.

לשמחת בעיות השינה שלי, היא הבינה.

חזרנו הביתה לא ממש מאוחר.

את הבוקר הבא פתחנו לאט. לא נעים להודות, אבל את שני הערבים הקודמים בילינו בבהייה בטלויזיה הלא באמת מצוינת של הבי בי סי. גילינו שהבריטים לוקחים את עניין הנגישות ברצינות - לא רק שיש להם כתוביות צבעוניות לכבדי שמיעה, יש גם קריין אפאטי שמתאר מה מתרחש במסך לטובת כבדי הראיה.

מה שכן, היה די ניג'וס להבין איך מכבים את זה.

הלכנו לאכול במקום שמוכר רק דברים בגביעי נייר קטנים. שוס אמיתי. מצאתי גביע עם ביצה וקצת בייקון - טעים! והתחלנו לתכנן את היום הלפני אחרון.

מצאנו קברט לערב (שום ג'ז מסחרי ללילה הלפני אחרון שלנו!),, קבעתי עם החברים מהסניף הלונדוני של העבודה לאחה"צ, והחלטנו שניקח את אוטובוס התיירים מהתחנה הקרובה ביותר אלינו, נרד בפארק כלשהו ונעשה שם פיקניק כמו שהאנגלים עושים.

ועל זה, בפרק הבא.



יום ראשון, 25 באוגוסט 2013

לונדון - היום השני שהוא בעצם יום ראשון

כן, עדיין יש סיפורים שלא סופרו מהשבוע בלונדון:

ביום השני, שהיה כבר יום ראשון, קמנו מוקדם. זה היה יומו של הכנס בשבילו בכלל היה כל הסיפור הזה. היינו צריכים להגיע לבית הספר שלי, חצי שעה הליכה מהמעונות.

טיילנו שוב דרך פליט סטריט, ובגלל שהיה יום ראשון וממש מוקדם בבוקר, אף אחת מהקפטריות המוצלחות ליד המעונות לא היתה פתוחה. עצרנו בסטארבקס אחד לארוחת בוקר, והסכמנו לא לחזור על הטעות הזו יותר לעולם. הזמנתי סלט עוף עם בייקון ופרמזן (מה? זה היה הדבר היחיד עם בייקון בשעה הזו בבוקר) ובחיי שעד עכשיו לא ברור לי מה היה הבייקון, מה היה עוף ומה היה פרמזן.

הורדתי את ד' בבית קפה שקט ליד בית הספר, לא רחוק מאיפה שפעם גנבו לי את הארנק (סיפור מטורף - כל זמני באנגליה שתיתי רק תה ואכלתי שוקולד. באותו יום פגשתי חברה לקפה עם מאפין. בדרך לבי"ס, מעבר לכביש, גנבו לי את הארנק. פגשתי את המורה לסטטיסטיקה בכניסה והוא אמר לי שמנסים לומר לי להפסיק עם הקפה. בחיי שצדק).

חציתי את הכביש וחיפשתי את הבניין החדש - נפתח שנה אחרי שעזבתי - בו יערך הכנס.

הכנס תוכנן להתחיל בתשע וחצי, וצריך להגיע עד תשע כדי לקבל תג שם. פתיחת דלתות ברבע לתשע, חשב מאד לא לאחר!

הגעתי בחמישה לתשע והייתי מאד מרוצה מעצמי שהצלחתי להקדים.

מסתבר שהייתי היחידה שהקדימה. המקום עוד לא היה אפילו מוכן. "הם יהיו מוכנים עוד מעט", אמר לי איש נחמד בקבלה.

ירדתי למרתף (למי שלא זוכר, הכל באנגליה במרתף, וגם קומה עליונה מחניקה כמו מרתף) וחיכיתי.

בסופו של דבר הם הצליחו להתארגן, פלוס כמה סטודנטים מנומנמים שנשכרו לצורך האירוע כדי לסמן "וי" ולחלק תגים. קיבלתי תג עם שמי (קרקפת אקדמית על החגורה!) והלכתי לחכות.

מעט מאד אנשים שהכרתי הגיעו (לאט ובטפטוף - באמת הייתי היחידה שלקחה ברצינות את העניין הזה עם לבוא ביום ראשון בתשע בבוקר). הגיעו ראש המחלקה, ראש המחלקה שלי בארץ (!!), פונקציונרים אחדים והמרצה החביב עלי מימי לימודי, שהופיע מבית ספר אחר עם פרופסורה חדשה, משקפיים חדשים ואופנתיים, חיוך ענק ובאופן כללי נראה צעיר בעשר שנים מאשר בזמן שלימד אותי.

בנוגע לסטודנטים....

ובכן, מיד שאלו אותי את השאלה המתבקשת - "אז מה נושא המחקר שלך?"

המהמתי לי משהו.

הורדתי ראש וחיכיתי שיתחילו סוף סוף.

ההרצאות, כשכבר התחילו, היו מרתקות. היה בהן דיון על מקומן של הרשתות החברתיות במהומות האביב הערבי, על מקומה של התקשורת ועל שינוי דפוסי התקשורת בכלל בימים אלה.

בנוגע למקומה של התקשורת - זה היה רלוונטי במיוחד. התקשורת מסקרת את ההפגנות בצורה שלילית במיוחד ומבליטה את הפרובוקציות הזולות, וזה שולח את המפגינים לבצע פרובוקציות זולות. בעלי השליטה בתקשורת - בעלי הון - ממצבים את המפגינים כבני טובים מפונקים שרוצים לדרדר את החברה כולה לאנרכיה... נשמע מוכר?

בנוגע לרשתות החברתיות - אמנם כוחן אינו גדול כמו שנדמה לנו, אבל מקומן כבר מובטח כדרך התקשורת העיקרית של יותר מדי אנשים. האינטרנט, כמו בבדיחה, הפכה למוצר יסוד הכרחי. פירמידת הצרכים של מאסלו משתנה ומקבלת לתוכה את האינטרנט כצורך יסוד,

צורך שבלעדיו יתקשו מרבית תושבי המדינות הערביות והעולם השלישי (כן!) למצוא עבודה או לספק את צרכי היסוד שלהם.

פסימית למדי יצאתי לצהריים מהבניין בו לא למדתי מעולם, התחמקתי מהמרצים והסטודנטים שבקושי זיהו אותי והלכתי לחפש את ד'.

אגב, את הכנס ניצלתי היטב - הוא לא רק הרחיב את דעתי אלא גם הביא לי הזדמנות יפה לרשום כמה רישומים מוצלחים.

מצאתי את ד' רחוק מאד מאיפה שהשארתי אותו. הוא דגם כל אחת מרשתות בתי הקפה בלונדון ולא התרשם. הוא שכנע אותי לנסות מקום עצמאי לצהריים, מין מסעדה איטלקית מהירה.

אכלנו שם סלט - שהורכב רובו מפסטה ותפוחי אדמה וקצת גרגירי חומוס שהתעקשנו עליהם מעל - וארוחת בוקר אנגלית, שמנונית מספיק כדי להצדיק את שמה. איכס.

טיילנו לנו דרך הטיילת והנהר בחזרה למעונות, לנוח לפני ההצגה בערב. תכננו להגיע לערב קברט בסגנון דיוויד לינץ' בצפון העיר, רעיון מעניין שגבר על מתחרהו - מופע קרקס בתיאטרון הלאומי.

למרבה ההפתעה, מצאנו את הדרך לשם בלי יותר מדי בעיות. ירדנו בתחנה הנכונה ופנינו לכיוון הפחות או יותר נכון. מצאנו אפילו פאב נחמד שנראה כאילו יש בו לא מעט סטנד אפ, אם דיוויד לינץ' לא יוכיח את עצמו. אבל ככל שהלכנו והתקרבנו למועדון נראה היה לי שכן טעינו - הבניינים היו בנייני מגורים אפורים והמבנה היחיד שיכול היה להיות מועדון מסוג כלשהו היה נטוש לגמרי.

באיחור מסוים הסביר לנו אחד הדיירים בבניינים האפורים איך מגיעים למועדון. זה באמת היה המבנה הבודד המוזר שחשדתי בו מראש. נכנסנו לחדר הכניסה שלו, ובוודאי נראינו די אבודים.

"הכל בסדר?", שאל אותנו בחור אחד שצץ פתאום.

"פה זה הקברט של דיוויד לינץ'?".

"כן, הוא היה פה ביום חמישי ויהיה שוב בעוד שבועיים".

לעזאזל עם הטיים אאוט הזה.

חזרנו לכיוון מועדון הסטנד אפ המבטיח.

"יש הופעות הלילה?", שאלתי את הבחור מאחורי הבר.

"לא, לא הלילה".

בבלום בר זה לא היה קורה.

"טוב, אולי תרצו לשתות משהו?".

רציתי. פתאום זלג לו כל הכוח מהרגליים שלי, ולמרות שרציתי מאד לקום ולקחת את הרכבת התחתית למופע הקרקס בתיאטרון הלאומי ההוא, פתאום לא ממש יכולתי.

"כן, אני רוצה", אמרתי. "אני רוצה לשתות כוס תה".

כי למה שרק הערב שלי יחרב?

לא משנה. שתינו תה וקפה והברמן הנחמד (בחור מלזי שהתרשם מאד ממוצאנו הישראלי. סיפר שדי מבאס אותו שלעולם לא יוכל לבקר בארץ בגלל הדרכון המלזי) אפילו לא ניסה לשכנע אותנו לשתות בירה כמו אנשים נורמליים. הוא כן ניסה לשכנע אותנו לבוא שוב בערב שכן יש בו הופעות.

כשקמנו משם כבר לא היה סיכוי שנגיע למופע הקרקס ולומר את האמת כבר לא היה אכפת לי. לקחנו רכבת חזרה הביתה וסגרנו גם את היום הזה.

יום שלישי, 13 באוגוסט 2013

אינטרלוד: פיקניק יומולדת

"ד'", קראתי. "אתה יכול לבוא רגע להציץ בעוגה"?


הוא נאנח, גרר את עצמו מהספה ובא למטבח להביט.

"טוב, בסדר" אמר. "אני אשתין על זה".

העוגה היתה עוגת הגבינה של ילדותי לקראת פיקניק היומולדת שלי, שפינטזתי עליו מזה זמן. צל, ברווזים, מים, פארק הירקון. מה יכול להיות יותר כיף?

ורגוע.

רגוע כמו כל היום הזה. קמתי מאוחר, הכנתי עוגות להנאתי (אז ביקשתי מדרור לחוות את דעתו לגבי העיצוב - האם מספיקה שכבת גבינה אחת או צריך שתיים מתחת לציפוי? דרור הכריע על אחת, מעליה עוד שכבת ביסקויטים וציפוי, לא משתן), סידרתי משחקי חברה...

וקמתי מהכסא ב-15:29 כדי לגלות שלוש שיחות שלא נענו מהטרמפ שלי וסמס אחד - "אצלך בעוד 12 דקות".

הוא נשלח תשע דקות קודם. שלוש דקות ורוצו. נעלתי נעליים, דחפתי את כל הציוד לשקית, חזרתי במהירות לטרמפ ("שלוש דקות אצלי, כן?"), וגיליתי ששכחתי לצפות את העוגה...

לקחתי בזריזות את הקצפת שהכין דרור וערבבתי לתוכה מעט ג'לטין כדי למצק אותה.

איזו טעות.

הקצפת התפרקה מיד והפכה נוזלית לחלוטין. לא חשוב, תכף זה יתמצק. שפכתי הכל על העוגה, לקחתי אותה ביד ו...

מיד שפכתי על עצמי חצי מהציפוי הנוזלי עדיין.

אני ממש מתפלאה שהשכנים לא קראו למשטרה לשמע הצרחות שלי.

דרור התכופף לנקות את הרצפה ואילו אני צעדתי כמו שאני, שמלה והכל, לתוך המקלחת. למזלי השמלה היתה מבד סינתטי משובח והתנקתה מיד. נוטפת מים לקחתי את שאר החבילות וירדתי עם דרור לטרמפ.

הוא הגיע לפני כי הרוח העיפה את מכסה ניר האלומיניום של התבנית החד-פעמית והייתי צריכה לסטות כדי לזרוק אותו. אבל בסופו של דבר, איחרתי רק בעשר דקות לטרמפ שלי, ואפילו לא הרסתי לו לגמרי את הריפוד עם השמלה הרטובה.

הפיקניק היה כיף, רגוע, מוצל וברווזי כמו שקיויתי (עד שהחליטו האורחים להעביר אותו לנקודה נטולת דשא אך עתירת מנגלים) והעוגה חוסלה עד הפירור האחרון. בצער מה הלכנו עם רדת החושך. אני מקווה לעוד כאלה בעתיד.

לסיכום, הנה המתכון לעוגה:

מרכיבים:
750 גר גבינה לבנה שמנה
8 חלמונים
400 גר סוכר
50 גר ג'לטין
600 סמ"ק חלב
500 סמ"ק שמנת מוקצפת
תמצית וניל, קורט מלח

הכנה:
להמס את הג'לטין בקצת מים חמים.
להרתיח חלב+סוכר+וניל+מלח
להוסיף חלב לחלמונים תוך בחישה והשואת טמרטורה
להוסיף ג'לטין מומס
לקרר התערובת, להוסיף לגבינה
להוסיף בזהירות את הקצפת
לצקת תערובת על בסיס ביסקויטים, בישקוטים, פרי...

תוספת של אבא שלי:
שכבת ביסקויטים רטובה + פרי+ ג'לי (אני טבלתי את הביסקויטים בקפה עם קצת בייליס, אבא שלי טוען שבילדותי הרטיב אותם בחלב).
הכנתי רק חצי מהכמות, עם ציפוי קצפת. למי שמשנה לו - את הג'לטין אפשר להחליף באגר אגר, שהוא ג'לטין צמחוני המופק מאצות.

*הערת אגב - מיצי לא שכחה שטרם סיימה את סיפורי לונדון. אלה יחזרו ממש בקרוב. עם הקוראים הנאמנים הסליחה.







יום ראשון, 28 ביולי 2013

לא אכפת לי כמה כסף אני מרוויחה, בירה בחינם יותר טעימה.

בירה בחינם יש רק במקום אחד: פתיחת תערוכה. והפעם, פתיחת תערוכת בוגרי המחלקה לאמנות פלסטית בשנקר.

ברשות הקוראים, אעשה הפסקה קצרה מסיפורי לונדון כדי לספר שלמרות הכל מצאתי זמן ללכת לפתיחת תערוכת הבוגרים של המחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר.

תמיד היינו מתאגדות, חברה אמנותית אחת או שתיים, והולכות לראות את העיסוק האופנתי בסוגיה התורנית בבניין עלית הישן בצומת עלית המפויח בואכה רמת גן. כעת הבניין הזה בכלל קרוב אלי הביתה. גם אחד המסיימים קרוב ללבי. לכן לא נתתי להעדר החברות להפריע לי, והגעתי לערב הפתיחה.

בניין הסירה היפהפה אך המוזנח מוקף בפיגומים. סוף כל סוף משפצים! באמת הגיע הזמן. אולי סף סוף הוא יהפוך ממוקד מחריד של הזנחה לבניין היפה והמטופח שיכל להיות.

עברתי את ענן העשן המחניק (כל המעשנים התרכזו בכניסה) ונכנסתי.

בכניסה היה דוכן של "תדר" ס - רדיו פופ-אפ לחודשים הקיץ החמים. הם משדרים באתר כל יום מתשע בערב, והם היו אחראים על הבירות. מכבי, אבל כאמור בחינם. עם בירה ביד התחלתי את הסיבוב.

אגב, לצערי שכחתי כמעט את כל שמות האמנים. אני לא מסוגלת להתאים בין רשימת הבוגרים לבין העבודות שלהם. עמם הסליחה. את העבודות למטה לקחתי מכאן.

בקומת קרקע ראיתי את עבודת הצבא ההכרחית. משהו בה הזכיר לי שתי עבודות עצומות - אחת על הטבח בסברה ושתילה והשניה על וייטנאם - שראיתי לא מזמן בטייט מודרן בלונדון. קישור יפה.

אגב, בטייט הוצגו העבודות זו מול זו, במין חדר מלחמה מזעזע. אבל כשחיפשתי את התמונות עכשיו, קיבלתי ידיעות רק על אחת מהן. נחשו איזו. אפשר לראות אותה כאן.

בחדר בצד השני - דקל ענבר מציגה לוחות עץ קטנטנים ומדהימים, מלאי טקסטורה, ומצוירות עליהם דמויות אישה מקופלות לפוזות אתלטיות בלתי אפשריות. הן נוטפות דם בזרם אחיד, נקי, ונעים לעין. כלומר, כשמתגברים על כך שלא נהוג לראות דברים כאלה. בכלל, היו כמה וכמה עבודות נוטפות דם מחזור השנה. שינוי מרענן ונוקב שבוודאי קשור לשינוי היחס הציבורי לשיח הצבוע על ענייני המחזור.

שבירת המוסכמות עודדה את רוחי, וזה טוב, כי החיה הענקית מקרטון שנפלה לה על רצפת המסדרון היתה די מדכאת.

בחדר ליד היו בדים שנארגו ונתלו מהתקרה כמו קורי עכביש. אולי יש קשר תמתי עם החיה מהמסדרון.

עברתי לחדר של זועבי שאהד, בו היתה חתונה ערבית מדממת. ממש. ציורים מדהימים. אין מילה אחרת. מוארים, מעודנים, הם הורכבו משמלות חתרה עדינות ענקיות שתפסו את כל הפריים, מידיים שתפסו את הכלה, ממעגל נשים קלסטרופובי ומדם, עוד דם.

מחוץ לחדר הקונסטרסט חד - עבודת וידאו של בחור דתי מתלבש.

עליתי מיד לקומה השניה, שם הציג חביב קפצון  גולגלות פלסטיק שדיברו על החיים והמוות. את כלכליסט זה הרשים מאד,אותי פחות.

בחדר הבא - אפרת רועי מציגה קיר שלם מצויר, מלא פרטים וצבע, ווידאו של רקדנית ושני בחורים עסוקים בפארסה של בעיטות, מכות ובלגן. האמת, קצת  הזכיר לי את הבילויים. השפעתם על התרבות פה פשוט לא נגמרת.

הרגשתי גם בהשפעות מורכבות ומרובדות של האמנות הפוסט מודרנית. הוקני, תפיסת הצבע המבססת על הדפס צילום של שנות השבעים - שימו לב לעירום, לתלבושות ולבחירת הצבעים בתמונה למטה:




המשכתי למעלה ולמעלה, לחדר עם תמונות מהצבא והמון בקבוקי בירה.

לא שתיתי אותם.

בקומה העליונה הציגה ניקול זילברשץ כיבוד- עוגות במנג'טים (והן אכן נועדו לאכילה), וידאו של אשה אוכלת, ופוסטרים מפחידים במיוחד של מותגי אוכל מלאי פרטים, אנשים אוכלים, מוצרים ויצורים.

אני מחבבת מאד את העיסוק באני החברתי של הפרעות אכילה, וכאן הוא היה ממש מרענן לאור מבחר העבודות הצבאיות למטה.

כן. מגוון הנושאים השנה היה דומה להפליא למגוון הנושאים של שנים קודמות - הרבה פוליטי, מעט חברתי, מעט אישי. וכמו תמיד האישי הוא גם פוליטי. ספציפית לנושא הפרעות האכילה - הרי מדובר בתופעה חברתית חובקת, ביטוי של מנגנוני כוח ושליטה חברתיים. להעמקה - "מיתוס היופי" של נעמי וולף.

התחלתי להתייאש. כל זה היה נהדר, אבל הגעתי לכאן מסיבה מסוימת. איפה החדר שבאתי לראות?

הוא היה כמובן בסוף בסוף. מצאתי אותו אחרי שדילגתי מעל שלולית חול ביציאה מחדר הפרעות האכילה. היה לפניו תור ארוך של אנשים.

כשהצלחתי להכנס הבנתי למה. זה היה חדר קטן וקלאוסטרופובי, ומלא יצירות מפחידות, מלאות פרטים וענקיות. הן מילאו כל סנטימטר חשוף בחדר ויצרו אוירה מחניקה ומבשרת רעות. היה בהן משהו מלא רומנטיקה ישנה ועבודה טכנית ברמה שמעטים האמנים שטורחים להגיע אליה היום. בלי ספק היה מדובר בחדר היחודי ביותר בתערוכה. עמרי קורש הציג שם עבודות שלא הזכירו שום דבר אחר, בנושא או במראה.

בעצם אולי קצת את ניר הוד.

היו שם ציורים של נשים, זאבים וארונות מתים, וגם בובות מושחתות, דובונים כסופים ונוקשים ושידות מלאות עיטורים. בהיתי בהם בניסיון לקלוט הכל. לא ממש הצלחתי. היה שם עולם פנימי עשיר שהשתרע על פני כל החויות של דור שנות האלפיים - ספורי פנטזיה, משחקי מחשב, אגדות שעובדו עד שהמקור שלהן נשכח, אומנות אנכרוניסטית המקבלת את הערך שלה מעצם העובדה שהושקעה בה כמות עבודה מטורפת. התוצאה - עושר מאיים של פרטים שאיימו להטביע את הצופה בזרם המידע שלהם.

אשר לראות תצוגה פנורמית של הגלריה הזו כאן. מומלץ בחום להתקרב עד כמה שאפשר, אבל עם הקוראים הסליחה - למרת האיכות הגבוהה, מסך המחשב עושה ליצירות האלה עוול. אין שום דרך להתרשם מעומקן מורכבותן בלי לראות אותן פנים מול פנים.




זהו. השארתי את בקבוק הבירה הריק עם כמה חברים ויצאתי החוצה לאויר שלא היה כל כך רענן. התערוכה הענקית היממה אותי והותירה אותי עם הרבה חומר לעכל. המשכתי לחשוב על חלקו בדרך הביתה, ועוד שבועות אחר כך.